Over het Herman Brood Museum

In april 2017 is in Zwolle aan de Blijmarkt 21 de Herman Brood Museum & Experience gestart waar, ook de Gemeente Zwolle en een zeer groot aantal zakenmensen Herman Brood omarmt. Het karakteristieke pand uit 1444 ligt met de voorzijde aan de Blijmarkt, naast Odeon Theaters en recht tegenover Museum De Fundatie; een prachtige locatie in het museumhart van Zwolle, een waardige plek om Herman Brood blijvend te kunnen waarderen.

In november 2018 werd dankzij grote aantallen bezoekers en trouwe fans besloten om de Herman Brood Experience te transformeren tot Herman Brood Museum. De expositie is verhuisd naar de eerste etage en hier krijgt de bezoeker middels foto’s, voorwerpen, film, geluid en natuurlijk Herman’s kunst een inkijk in het leven van de in Zwolle geboren artiest.

Het Herman Brood Museum toont een brede collectie van Herman Brood, afkomstig uit de privécollectie van vriend en initiator Ivo de Lange, weduwe Xandra Brood, dochter Lola en beide zussen van Herman. Het gaat om brieven, tekeningen en gedichten, door hem geschreven en geschilderd op doek, stukken papier en bierviltjes.

Er zijn ook persoonlijke items van Brood zelf te zien. Nooit eerder vertoonde foto’s, door hem beschilderde gitaren, kledingstukken, schildersmateriaal en zelfs zijn spuitnaalden.

Ook fans komen geregeld met voorwerpen van Herman die dan ook eventueel geëxposeerd kunnen worden met naamsvermelding.

Naast deze continu wisselende exposities treft men ook een Herman Brood-winkel, waar fans naast een breed assortiment merchandise, schilderijen, zeefdrukken, muziek, documentaires en boeken van Herman Brood kunnen kopen.