Herman Brood Museum x Job Boersma

Geplaatst op oktober 17 2023, door: Emily Schaapman

Herman Brood Museum x Job Boersma

Herman Brood Museum opent nieuwe tentoonstelling met foto’s Job Boersma

ZWOLLE, 13 oktober 2023 – Het Herman Brood Museum in Zwolle speelt in op de huidige Barbie-rage in Nederland met de nieuwe tentoonstelling ‘Brood Meets Barbie’. Daarin worden de foto’s die fotograaf Job Boersma maakte in het kader van zijn project ‘Barbie-de-Luxe’ gecombineerd met de kleurrijke en expressieve schilderijen van de Nederlandse rocklegende.

Daarnaast wordt een deel van Boersma’s enorme collectie van 250 Barbiepoppen getoond. De tentoonstelling wordt donderdagavond 19 oktober geopend en is tot eind maart 2024 te zien in het museum. ,,Hij biedt bezoekers een unieke kijk op de ontmoeting tussen twee iconische figuren”, zegt directeur Ivo de Lange van het Herman Brood Museum.

Fotograaf en kunstenaar Job Boersma werkte voor verschillende magazines en bladen als Viva, Mercedes Magazine, Playboy, Zin, Libelle, Webber, Hair Today, Veronica en nog veel meer. In 2010 zette hij het eerste duurzame, maatschappelijk verantwoorde en grappige tijdschrift PulpdeLuxeMagazine op. In 2021 verraste hij met zijn speelse fotoproject ‘Dinky Toys-de-Luxe’, waarbij hij de miniatuurautootjes van vroeger - zoals Dinky Toys, Corgi Toys en Matchbox - in grote stillevens portretteerde, elk met zijn eigen verhaal.

Zijn nieuwe fotoproject ‘Barbie-de-Luxe’ is daarop een logisch vervolg. Boersma startte twee jaar geleden met het fotograferen en portretteren van Barbiepoppen. Dit jaar brak een ware hype uit rond Barbie, als gevolg van de speelfilm. De fotoserie sluit daar mooi op aan.

De keuze voor een expositie in het Herman Brood Museum ligt voor de hand. Behalve de foto’s wordt daar ook een deel van Boersma’s enorme collectie van 250 Barbiepoppen getoond. ,,Brood en Barbie zijn twee iconen die allebei hun eigen ding doen. Popart par excellence”, zegt De Lange. ,,We tonen hier een prachtige dwarsdoorsnee van het huidige kunstproject Barbie-de-Luxe. Achter elk kunstwerk zit een diepzinnig verhaal.”

De tentoonstelling belicht de artistieke visie van Herman Brood, gecombineerd met de populaire cultuur die Barbie vertegenwoordigt. De Lange: ,,Hij biedt niet alleen een visuele ervaring, maar geeft ook inzicht in de inspiratiebronnen achter het werk van beide kunstenaars. Het is een eerbetoon aan hun individualiteit en creativiteit, waarbij hun invloed op popcultuur en kunst wordt benadrukt.”

Wat: tentoonstelling ‘Brood meets Barbie’

Waar: Herman Brood Museum, Blijmarkt 21, 8011 ND Zwolle

Wanneer: 20 oktober 2023 tot en met 31 maart 2024

Collectie: Herman Brood en Job Boersma