''Wild Weekend'' is verlengd t/m 15 april 2023.

Publicado el noviembre 15 2022, Artículo de Emily Schaapman

''Wild Weekend'' is verlengd t/m 15 april 2023.
Gerard Wessel; Wild Weekend
Zwervend door de stad, zonder afspraak of direct doel…maar gelukkig gewapend met (kleinbeeld)camera.

Na zijn studie aan de Haagse School voor Fotografie en Fotonica, starte Gerard Wessel zijn carrière in 1985 als stadsfotograaf van Nieuwe Revu. Gedreven door de bewondering voor de New Yorkse pre-paparazzi Weegee (Arthur Fellig), de wereldberoemde Amerikaanse Diane Arbus (Diane Nemerov, bekend van haar bizarre zwart-wit straat portretten) en poëtische benadering van modefotograaf Paolo Roversi.

Vol overgave en creatieve inzet vormt zich zo een gedegen fundament waar een doorlopend en wisselend tijdsbeeld wordt belicht, waarbij politiek, muziek, mode en beeldende kunst samenkomen. Hoewel Wessel zichzelf het liefst als straatfotograaf ziet, getuigd zijn werk van een schoonheid en esthetiek, die een hang naar afstand en systematiek verraad. Hierdoor krijgen zijn foto’s een serene, uitgebalanceerde studiokwaliteit, terwijl ze dikwijls onder de moeilijkste omstandigheden en op de meest lastige locaties tot stand zijn gekomen.

Als chroniqueur van de Nederlandse jeugdcultuur heeft Gerard Wessel in de loop der jaren evenveel tijd in het archiveren en categoriseren van zijn fotografische producties gestoken als in het fotograferen zelf. Één van zijn meest favoriete onderwerpen daarbij was niemand minder dan Rock’n’Roll Junkie Herman Brood. De aanzienlijke omvang en uitgebreide geschiedschrijving maken zijn fotoarchief van onschatbare waarde.

Met zijn uitgaven ‘Gerard Wessel fotografeert Herman Brood’ en ‘BROOD & Gerard Wessel’ als basis presenteert het Herman Brood Museum vol trots de expo ‘Gerard Wessel; Wild Weekend’. Een selectie prestigieuze beelden, te zien in Zwolle vanaf 2 december 2022 t/m midden april 2023.

Komt dat zien en wees getuige van een intiem portret van Nederlands grootste rock ’n’roll artiest. Vastgelegd vanuit een ‘professionele vriendschap’ tussen twee Nederlandse creatievelingen van de hoogste orde.