Mugshot uit 1971 in het Museum

Publié le septembre 08 2023

Mugshot uit 1971 in het Museum

Mugshot van Herman Brood uit 1971 genomen in Utrecht

In het bruisende Utrecht van de jaren '70 vond een opmerkelijk voorval plaats dat de geschiedenisboeken zou ingaan. Op een donkere nacht in 1971, begaf de legendarische rock-'n-rollartiest en kunstenaar Herman Brood zich naar de Biltstraat. Wat daar precies gebeurde, zou hem uiteindelijk een iconische mugshot opleveren.

Het was in die tijd algemeen bekend dat Brood geen onbekende was met het nachtleven en zijn liefde voor verdovende middelen. Op die bewuste nacht besloot hij het avontuur op te zoeken en brak hij in bij een apotheek, hopend op wat drugs om zijn creatieve geest te voeden. Echter, het lot had andere plannen voor hem.

Niet veel later waagde Brood zich aan nog een riskante onderneming: hij brak in bij de openbare uitleenbibliotheek. Met een stapel LP's onder zijn arm probeerde hij stilletjes weg te sluipen, maar werd betrapt door de politie die toevallig in de buurt was. Het was alsof het universum samenwerkte om deze wilde nachtelijke escapades tot een einde te brengen.

Brood werd gearresteerd en moest uiteindelijk drie dagen doorbrengen achter de tralies voordat er een mugshot van hem werd gemaakt. Dit beeld zou later worden geschonken aan het museum door A. van Zanten, als aandenken aan dit memorabele moment uit de carrière van Brood.

De mugshot zelf is een fascinerend stukje geschiedenis. Het toont een jonge Herman Brood met zijn kenmerkende wilde haardos en doordringende blik. Hoewel het moment van arrestatie wellicht niet zijn meest glorieuze was, straalt hij nog steeds de charme en rebellie uit waar hij zo bekend om stond.

Het is interessant om te bedenken hoe deze gebeurtenis heeft bijgedragen aan de legende van Herman Brood. Zijn rebelse karakter en onconventionele levensstijl werden alleen maar versterkt door dit incident. Het maakte hem tot een icoon in de Nederlandse muziek- en kunstwereld, geliefd om zowel zijn genialiteit als zijn ondeugendheid.

De mugshot van Herman Brood uit 1971 blijft daarom een belangrijk historisch document dat ons herinnert aan de avontuurlijke en eigenzinnige persoonlijkheid van deze unieke artiest. Het brengt ons terug naar een tijdperk waarin regels werden overtreden en creatieve vrijheid hoog in het vaandel stond.

Als je het geluk hebt dit beeld te zien in het museum, sta dan even stil bij het verhaal erachter. Het herinnert ons eraan dat iedereen, zelfs iconen zoals Herman Brood, fouten maakt en tegenslagen overwint op weg naar grootsheid.

1 commentaire

Eric

September 08, 2023

Eind 1980, Amsterdam. Ik woonde net op kamers en liep met een studievriend in de buurt van de Leidsestraat. We wilden ergens iets drinken en kwamen langs de Citadel. De deur was geskoten, maar er brandde wel licht. Op goed geluk belden we aan en wie deed daar open? Herman Brood! Heeeee, riep ik verrast. What’s happening! riep Brood als reactie op onze verbaasde gezichten. Hij liet ons binnen en gaf ons een biertje. Hij liep naar achteren naar een podium met muzikanten. Ze begonnen te jammen. De Wild Romance was net uit elkaar en het leek er op dat hij bezig was met een nieuwe band. Na een uurtje spelen, blues achtige dingetjes, gingen ze wat eten in de stad en wij naar huis, want we moesten de volgende dag weer naar onze studie.