Verborgen Parel het Herman Brood Museum

Publié le juin 14 2022, Article de Emily Schaapman

Verborgen Parel het Herman Brood Museum

Verborgen Parels

Nederlandse musea die je misschien nog niet kende. Omdat ze klein zijn, heel specifiek zijn of gewoon best wel nieuw. Iedere week zoeken we de rafelrandjes van museumland of naar verborgen parels. Deze week: Herman Brood Museum met directeur Ivo de Lange.

1. Wat voor soort museum is het Herman Brood Museum?

Het Herman Brood Museum is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Als jeugdvriend van Herman heb ik veel met hem meegemaakt. Toen hij begon in de kunst klopte hij aan bij mij en mijn toenmalige bedrijf IQ kunstuitleen. We zijn samen gaan werken en ik heb niet alleen veel spullen van hem bewaard, maar ook ontzettend veel vastgelegd op film. Hieruit is de documentaire “Kunst begin drrr niet an” ontstaan. In 2017 besloot ik een plek te creëren waar ik, maar ook de familie Brood alle herinneringen aan Herman tentoon kan stellen. Bezoekers kunnen zich nog één keer helemaal onderdompelen in het leven van Herman Brood die inmiddels al 18 jaar niet meer onder ons is. Inmiddels hebben we in twee jaar tijd al meer dan 80.000 bezoekers over de vloer gehad en zijn we uitgebreid tot echt museum.

1. Waarom zou men komende weken beslist het museum moeten bezoeken? (lopende tentoonstelling? Bijzondere activiteiten?)

Naast de vaste Broodcollectie hebben we een wisselende, Rock ’n Roll gerelateerde expositie. Het doel is om hier spraakmakende exposities te organiseren waarbij Rock ’n Roll muzikanten, bands en kunstenaars in het middelpunt staan. Dit om naast de Broodcollectie nog iets extra’s te bieden. We zijn bijvoorbeeld van start gegaan met een fantastische foto expositie van The Rolling Stones. Nooit eerder vertoonde foto’s van Harm Botman werden hier in combinatie met recente foto’s van Bullet-Ray vertoond.

Op dit moment hangt er een expositie van Rock ’n Roll muzikant en schilder Erik Neimeijer (bekend van onder andere de band: Bökkers). Op zondag 20 oktober openen wij een nieuwe expositie waarin Willy DeVille centraal staat. Speciaal voor de opening zal YaDonna West over komen uit New Orleans. Deze zangeres toerde jarenlang met DeVille en daarna met Neil Young. Zij zal de bekendste nummer van DeVille ten gehore brengen. Na Willy DeVille zullen er veel spraakmakende tentoonstellingen langskomen. Denk hierbij aan een foto expositie van Queen, The Beatles

1. Wat is het meeste bijzondere object/kunstwerk/activiteit in uw museum?

Ik vind zelf het schilderij “Naked Beauty” het meest bijzondere kunstwerk in het museum, overigens ook het meest beroemde schilderij van Brood. Herman kwam een keer ’s nachts om half 4, na een optreden in Duitsland, bij me aan de deur met de woorden “Kom we gaan even een schilderij maken in het atelier”. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen een half uur heeft hij de “Naked Beauty” geschilderd. Hij heeft daarbij als voorbeeld een “Hustler” gebruikt die hij onderweg vanuit Duitsland langs de snelweg had gekocht.

1 commentaire

Antoon van de Ven

July 02, 2022

Beste Ivo.
    Leuk dat we vorige week toch nog even binnen mochten komen, ondank shet feit dat je ziek was. Hopelijk weer goed opgeknapt. Dank voor je ontvangst.