Geplaatst op marzo 17 2023, door: Emily Schaapman

Harry Bartelds

Herman Brood Museum & EXPERIENCE; Never be clever.

Recentelijk had ik een afspraak in de binnenstad van Zwolle. Voor die afspraak was ik veel te vroeg. Had nog ruim twee uur de tijd rond te dwalen door de stad. Al wandelend kwam ik uit bij het Herman Brood museum. Daar was ik nog nooit naar binnen gestapt. Iets wat ik altijd nog wilde doen. Dit was een mooie gelegenheid.

Bij binnenkomst werd ik verwelkomt door twee mannen op leeftijd. Vriendelijk word ik te woord gestaan en mij wordt uitgelegd hoe ik mijn weg in het museum dien te vervolgen. De trap op naar boven. Terwijl ik daar naar binnen stap is er ook een echtpaar met twee kinderen die gelijktijdig met mij naar binnen wandelen.

Mijn oog valt bij binnenkomst op een paar mooie schoenen. Al wijzend naar de schoenen zeg ik tegen het echtpaar en hun kinderen: “ Wat een mooie schoenen zeg, zulke schoenen zou ik ook wel willen hebben.” Waarop één van de kinderen zegt: “ Ik denk dat die schoenen je goed zullen staan.” Een prijskaartje hing er niet aan. Ze zullen wellicht niet te koop zijn. Mooi zijn ze wel.

Het museum neemt je mee in een reis door de tijd. Zelf word ik in mijn herinnering terug geslingerd naar de jaren 80. Donderdag Meppel dag, ergens midden in de zomer. Met een jeugdvriend gaan wij die donderdag avond naar een discotheek waar Herman zal optreden. We waren mooi op tijd, het duurde echter heel erg lang voordat Herman verscheen. Op t.v., radio of cassettebandje hadden we vaak naar Herman geluisterd. De verhalen waren bekend.

Wat we vreesden gebeurde. Zo stoned als een kruk kwam Herman op draven. Het optreden duurde niet langer dan vijf minuten. (Mijn herinnering)

Terwijl we door het museum lopen - en het gezin met eenzelfde soort tempo wandelt als mij – komen we bij de schilderijen uit. Van één van de kinderen van het echtpaar krijg ik een minicollege waarom Herman zijn kunst uniek is. De jongen is duidelijk geboeid door Herman. Hij legt namelijk voortreffelijk aan zijn zus uit wat het werk van Herman uniek maakt. Hij zegt: “ Een schilderij van Herman Brood herken je direct. Dat maakt hem als kunstenaar uniek.”

De tijd vliegt voorbij. Voordat ik het weet zijn de twee uur al bijna voorbij. Heb nog lang niet alles goed bekeken een beluisterd. Er zit voor mij dan ook niks anders op dan nog eens weer terug te komen. Het gezin wat gelijktijdig met mij naar binnen kwam geniet zichtbaar. Een bezoek aan het museum is dan ook echt een aanrader. Zeker weten dat ik er nog een keer naar binnen stap!