Boekpresentatie Gerard Wessel - BROOD

BROOD - Gerard Wessel

BROOD & Gerard Wessel

‘Mensen als Herman komen maar eens in de zoveel tijd voor.’ - Uit: Brood

Brood & Gerard Wessel is een intiem portret van Nederlands grootste rock-’n-rollartiest maar in de museale wereld ondergewaardeerde kunstenaar, met onbekende hilarische verhalen en talloze, nooit eerder gepubliceerde foto’s uit het enorme archief van fotograaf Gerard Wessel. Sinds midden jaren tachtig tot aan het eind van het leven van de muzikant/kunstenaar hadden de twee een ‘professionele vriendschap’, zoals de fotograaf het noemt. Wessel volgde Brood in binnen- en buitenland, in goede en in slechte tijden en tijdens de onnavolgbare avonturen zoals alleen Brood die meemaakte. Ze voelden elkaar qua fotografie feilloos aan, met als resultaat zo’n 20.000 foto’s. In dit boek blikt Gerard Wessel in woord en beeld terug op zijn belevenissen met Brood, en interviewde hij ook oude vrienden die hij tijdens die intense periode ontmoette.

Brood & Gerard Wessel is een boek vol sex, drugs & rock- ’n-roll, maar ook met humor, zelfspot en tederheid, waarin Herman Brood zich soms letterlijk helemaal blootgeeft. Dichterbij heeft een fotograaf zelden kunnen en mogen komen. Voor Wessel waren de jaren dat hij optrok met Herman om hem te fotograferen een aaneenschakeling van unieke en onvergetelijke momenten met deze zeer inspirerende persoonlijkheid. Zo maakten ze samen een gedenkwaardige reis naar Leningrad waarbij de speed noodgedwongen werd meegesmokkeld in de batterijen van Hermans taperecorder.

Fotograaf en geboren Zwollenaar Gerard Wessel leerde muzikant, kunstenaar, schrijver en plaatsgenoot Herman Brood kennen toen hij op de School voor Fotografie en Fototechniek in Den Haag zat. Ze bleken eenzelfde hang naar spanning en actie te hebben.

Omgaan met Herman Brood betekent automatisch dat Wessel ook de mensen meemaakte, die veel in zijn nabijheid verkeerden.

Voor dit boek heeft hij ze weer opgezocht en geïnterviewd. Zoals ex-roadie Rob Kranenburg, Bombita zangeres Lies Schilp, Hermans jeugdvriend, reisgenoot en kunstkenner Jos Paanakker, kunstbroeders Dick van der Meijden en Ton Leenarts, muziekvriend van het eerste uur Hans la Faille, galeriehouder Ivo de Lange, Hermans zoon Marcel Buissink, manager Koos van Dijk en diens rechterhand Bé Kruize. En met name ook ‘huisvriend’ Aegid Tonnaer, die Herman tot vlak voor zijn dood in een caravan op een bungalowpark verzorgde.

Auteur/fotograaf Gerard Wessel (1960) is gefascineerd door de kleurrijke zelfkant van de samenleving. Na zijn studie aan de Haagse School voor Fotografie en Fotonica wordt hij bekend als chroniqueur van de Nederlandse jeugdcultuur, als ‘hoffotograaf’ van Herman Brood, werkte hij veel samen met Henk Schiffmacher en maakt hij een tijdloze film over het leven van dichter en jazzliefhebber Jules Deelder (Jazz is my Religion). In 2015 is een collectie foto’s van hem aangekocht door het Rijksmuseum. Hij was bevriend met Herman Brood en werkte aan een film over hem. Eerder schreef hij voor Just Publishers het boek Loopjongen van de penoze dat onlangs ook als luisterboek is verschenen. Zie ook: www.alaskafilms.nl

Het exemplaar ligt vanaf 5 november in onze winkel!

Het boek is nu te pre-orderen in onze webshop!

0 reacties